Besøgstæller

lørdag, juni 23, 2007

En stolt mor

Ja det er lang tid siden, men at det var så længe blev jeg godt nok forbavset over. Men den sidste tid af skoleåret er altid hektisk og overskuddet svinder lige så stille, så..... Men nu vinker ferien snart forude. En uge mere og så kan jeg ellers se frem til 7 dejlige ferieuger.

Nå - men bortset fra det, så strikkes der skam en hel del. 3 ting er blevet færdige siden sidste blogning og når jeg lige får taget mig sammen til at tage billeder skal jeg nok lægge dem ind.

Og så lige "lidt" pral om sønneke.

I går afsluttede Jakob sin tid i Folkeskolen med at få et 13-tal i engelsk. Sådan :-)))

Han har klaret sin 10.klasseprøve flot den unge mand. Han mangler lige at få den skriftlige engelskkarakter, men er blevet hvisket i øret, at det nok bliver 11 eller 13. Sidste år fik han 5 i fransk (han havde det ikke godt med sin lærer), men i år blev det til et 8-tal (endda på udvidet), to 8-taller i dansk (moderen er ikke helt tilfreds - han kan gøre det meget bedre), 10 i fysik og to 11-taller i matematik, så jeg har vist lov til at være stolt af min søn - det heldige asen.

Det har været skønt at opleve, at vi tog den rigtige beslutning sidste år og valgte at han skulle tage 10.klasse med - dette år har modnet ham enormt, så han nu er klar til gymnasiet.

Han er født med en guldske i munden rent intelligensmæssigt - har fået både Finns og mine intelligenser - (både det humanistiske fra Finn og det matematiske og musiske fra mig). Med tanke på, at jeg var over 40, da jeg blev gravid, og han lige så godt kunne være endt i den anden ende af skalaen (jeg fik taget fostervandsprøve), er han faldet ret godt ud - mit dejlige "barn":-)))

Og ja - så venter 3 gymnasieår forude (Jakob er selvfølgelig :-) kommet ind hvor han ville - på Rødovre Gymnasium) og han glæder sig.

Den unge mand ligner sin far meget - vil selv bestemme, så moderen skulle ikke blande sig i hans gymnasievalg. Meeen - lidt har jeg nu alligevel haft at skulle sige. Den eneste betingelse jeg havde var, at det skulle være et sted med et godt musikliv og det er der på Rødovre Gymnasium.

Jeg har jo gennem årene hele tiden prøvet at påvirke ham til at spille på et instrument. Som 6-årig startede han på violin, men det var ikke nogen succes. Så lå sagen stille i nogle år, indtil han i 6-klasse endelig fik gang i en saxofon - det er bare sagen.

Ind imellem har det været svært at være Jakob. Velbegavet, blød dreng, som kan lide musik - 10 år i en klasse, hvor fodbold var sagen i drengegruppen - det var ikke nemt de første 6 år. Men med alderen kom evnen til at sige: "Jeg er den jeg er, og det vil jeg have lov til at være!" - det har gjort ham stærk (en evne han har fra sin far). At skulle miste sin far i en alder af 13 år har heller ikke været let, men vi har sgu klaret det fint os to :-)))

Så i dag er jeg mor til en dejlig, dygtig og selvstændig ung mand på 17 år, som er helt sin egen. Mærketøj - hvorfor det? Det er da åndsvagt at bruge så mange penge til tøj, når man hellere vil bruge dem på computerspil m.m. Alkohol - hvorfor det? Når man nu ikke har lyst til at prøve. O.s.v. i den dur. Ja - jeg er stolt af mit dejlige afkom :-))))))

4 kommentarer:

Fríða sagde ...

kære, söde Anne og Jakob! til lykke med gode forlöb med Jakobs skole og de gode fremtidudsigter. og ja, jeg kender det også godt, den gode fölelse når man overbevises om at ens lille barn er ved at vokse sig til at blive et godt, hæderligt, intelligent, selvstændigt og taktfuldt voksent menneske. nyd sommeren, jeg glæder mig til vi ses igen.
kh.fra Island
Frida

nettie sagde ...

Kære Anne! Du har gjort et godt stykke arbejde med Jakob, når han falder så heldigt ud. Det kan både du og han godt tillade jer at være stolte af. Det er godt nok nogle flotte karakterer han henter hjem. Al mulig held og lykke til Jakob med det videre uddannelsesforløb - alle muligheder står jo åbne for knejten.
kh
nettie

Hygge-Strik sagde ...

Kæreste Anne
Jeg kan godt forstå at du er stolt af sønnike, jeg er sikker på, at du også ville være stolt af ham uden de flotte karakter.
Kh. Bebiane

Bente T sagde ...

Kære Anne
Hjertelig tillykke med din dejlige Jakob. Flotte karakterer.
Jeg kan godt forstå at du er stolt og det kan du roligt være og tillykke til dig, det er et godt håndværk du og Finn har præsteret der.
KH Bente T