Besøgstæller

tirsdag, januar 05, 2021

Som det fremgår af min profil, har jeg fået en meget grundig håndarbejdsuddannelse.
En del kunne jeg dog i forvejen.  I og med min alder tilhører jeg en generation, som lærte håndarbejdet meget tidlig.  Jeg var kun 5 år, da jeg lærte at strikke og 7 år da jeg lærte at hækle.  Desuden gik jeg i skole på Frederiksberg, hvor man starte med undervisningen i faget allerede fra 2.klasse.
Blandt mine mange håndarbejdsbøger, har jeg de gule bøger, som man dengang underviste efter -  nogle rigtigt gode bøger med meget tydelige forklaringer.  Kan du f.eks. ikke strikke sokker, er den en meget grundig - flere sider lang opskrift, med meget udførlige tegninger til.

Så selvom min søster var 7 år ældre end mig, har vi lavet de samme ting i skolen.
Min mor har været god til at gemme mine skolehåndarbejer - dem vil jeg komme tilbage til.  Men det er sjovt at se, hvor dygtig jeg har været til at strikke - jeg kan ikke gøre det flotter nu.  OK - det er kun retstrik - der er jo kommet en del til siden 😀

Men der er en ting, som jeg ikke har lært, men som jeg meget gerne vil lære, er knipling.  Min søster var meget dygtig til det og da hun døde i 11, arvede jeg alle hendes kniple redskaber, så det er planen at få det lært.

Jeg har gennem tiden også broderet en del - bl.a. nogle meget fine navneklude fra Højskolernes Håndarbejde. Men da jeg for nogle år siden, fik grå stær
, måtte jeg opgive.  Øjnene er blevet ordnet - deet er jo ingen sag i dag, men om jeg nogensinde kommer til at brodere på hørlærred med 16 tråde/cm tvivler jeg nu på.

Lidt er det dog blevet til.  
Da Jakob flyttede hjemmefra, ønskede han sig et par grydelapper med en figur fra spillet "Legend of Zelda" - Link hedder den 😀


Ingen kommentarer: