Besøgstæller

fredag, juli 06, 2012

Min dejlige have

Det store havemenneske er jeg ikke, så der er ingen flotte blomsterbede i haven.  Til gengæld er der masser af frugt, som jeg nyder at komme på glas eller flasker.

Mit hus er fra 1931 og nogel af træerne er nok lige så gamle.

store æble

3 æbletræer har jeg – det ene med 2 sorter, nemlig Skovfoged og Ingrid Marie.  Desværre har det ikke givet mange Ingrid Marie æbler (mit yndlings) – træet trænger i den grad til en udtynding, men jeg skal lige have råd Smiley 

Vi har lige fået en ny trampolin.  Den gamle havde 8 år på bagen, så jeg var nervøs for, at dugen var ved at være mør.  Denne er noget mindre, men til gengæld børnesikret, så familiens unger (og Naboens) kan hoppe uden fare for at ryge ned Smiley

Den gamle købte jeg til Jakob, da han som teen-ager var en del for buttet og den har haft sin virkning.  Sjov motion satte skred i vægttabet, så han også blev motiveret til at spise sundere og i dag er han en slank ung mand.  Opholdet i Japan gav iøvrigt et ekstra hak nedad.  Japanerne spiser meget sundt og væseentligt mindre portoiner end os, så i starten var den unge mand sulten, men han vænnede sig hurtigt til det.

Så er der et træ med madæbler og et med et nogle sensommeræbler – måske Guldborg.

Og så er der pæretræet, som hvert andet år giver masser af frugt.

pære

Et blommetræ er der også (Victoria) og lige nu bugner det.  Jeg havde også et Pigeontræ, men det lagde sig ned i den regnvåde sommer for et par år siden.

kirsebær

Jeg fik kirsebærtræet af mine svigerforældre for en del år siden og har snakket en del om at fælde det -  desværre giver det ikke frugt , men der har Jakob nedlagt Veto – det var nemlig Finn, som plantede det og det betyder meget for den unge mand.

Hindbær har jeg også masser af.  Jeg fik et par stiklinger af Naboen for nogle år siden og se, hvad det har udviklet sig til.  Lige nu er det ved at være plukketid Smiley  Læg i øvrigt mærke til kermesbærene – de skyder op alle vegne, men er jo flotte, så de får lov til at blive stående.

hindbær

Når jeg nu ikke har blomsterbede har jeg til gengæld en del krukker.

krukker

I kassen til venstre er der timian og øverst i jordbærkrukken rosmarin – jeg har nemlig også en del krydderurter.

hosta

Hostaerne er fra Farmors have.  Det var vemodigt at sige farvel til den da Farmor døde for godt et par år siden, så det er degligt med lidt minder.  Skvalderkål har jeg også meget af, så det skal lige have en tur med kantklipperen Smiley

drivoghænge

Til højre i billedet kan man se min sidste nyerhvervelse – nemlig hængesofaen, som jeg har ønsket mig i årevis.  Den er købt i Kvickly sidst på sæsonen sidste år.  Der kan man nemlig få den slags til, hvad jeg kalder, smidudpris.  Gas- og partygrillen er købt på samme måde.  Plantepyramiden har jeg tidligere brugt til krydderurter, men jordbærene i bunden gror flittigt, så jeg vil lade dem vokse op-ad, så den hele bliver brugt til det.  Vi spiste et par stykker i går og de smager Smiley

1 kommentar:

Fríða sagde ...

åh, den er bare så dejlig, din have. lige efter mit hoved, en have man kan bruge til at have det godt i, men behöver ikke bruge al sin tid på at luge blomsterbede.
kh.fra Island
Frida