Besøgstæller

fredag, juli 06, 2012

Mine 2 sider

kan jeg ind imellem more mig over – den matematiske og den kreativt/musiske.

Nogle af dem, som besøger mit lille hjem, vil nok mene at jeg er noget af et rodehoved – der står kurve med garn m.m. rundt om i stuen.  Men jeg er på nogle punkter også meget systematisk.

Da jeg i sin tid overtog tilsynet med håndarbejde på skolen, var min daværende mand og min mor ved at grine en hvis legemsdel i laser.  Den ældre lærerrinde som afgav det, synes nemlig, at jeg skulle overtage det, fordi jeg var sådan et ordensmenneske Smiley

Men mon ikke I kender det.  Det er ofte sjovere at gøre disse slags ting (f.eks. også ar vaske op) andre steder end hjemme hos sig selv.

Se f.eks. en af mine bogreoler

reol 

En del af min faglitteratur – selvfølgelig ordnet efter emner og historielekturen – en hel del af dem i reolen – selvfølgelig ordnet efter Danmarks/Verdens historie og efter årstal.

Mine skønlitterære bøger står selvfølgelig i alfabetisk rækkefølge Smiley

Og se så her:

blomster

både kreativ og systematisk.  Der skal være 56 blomster – 11 farver – altså 5 af hver + 1.  Nu er de parate til den røde kant rundt om og så kan jeg hækle dem sammen efterhånden.  Men – der kommer jeg til kort.  Jeg har nemlig svært ved at lægge det matematiske til side, så striber og mønstre har jeg meget svært at lave uden systematik Trist smiley

Det musiske har jeg skrevet om før, men se lige her:

klaver

Jeg startede som 10-årig og er den eneste af os 3 søskende, som holdt ved.  10 år fik jeg undervisning hos min første lærer og da jeg tog musik som liniefag på seminariet, fik jeg yderligere 4 års undervisning.  Til min eksamen spillede jeg en sonate af Mozart og af min lærer fik jeg det største kompliment jeg kunne få:  “Anne – du spiller Mozart, så det LYDER som Mozart” Smiley 

Men også her havde jeg svært med det spontane – jeg var meget afhængig af noder.  Først da jeg som godt 40-årig fik et kursus i brugsklaver, kunne jeg smide noderne væk og bare spille andet end Umbaklaver til sang, som jeg jo har meget brug for i jobbet.  Desværre får jeg ikke spillet meget klassisk klaver, men har planer om at finde det frem igen.

Et halvt år efter, at jeg flyttede hjemmefra var jeg så heldig at få et godt tilbud på et klaver.  En af min mors veninder havde et stående, som ikke blev brugt.  Hun ville gerne sælge det til et hjem, hvor det blev brugt, så det blev mit for bare 1200kr.  Selv i 1973 var det billigt for det.

klaver

Det er et Hindsberg pianino fra 30´erne – rigtigt kram har jeg fået at vide.  Læg i øvrigt mærke til guitaren på væggen og harmonikaen under klaveret – også dem behersker jeg – dog kun til husbehov Smiley (Puden i stolen spottede jeg i Ikea forleden – den måtte jeg bare have).

Men det er nu ikke altid dårligt med kombinationen at det matematiske og håndarbejdet.  Min håndarbejdsuddannelse har jeg fået på Lærerhøjskolen og da vi skulle have emnet Strik fik vi Karen Wulff Pedersen (Bliv ven med din strikkemaskine) som lærer.

Hun var decideret maskinstrikker og brugte oceaner af tid på modelbereginger – GAB Smiley  Vi var to på holdet med matematik, som liniefag og heldigvis fik vi så lov til at lave noget andet.

Det blev til denne her:

Rund bluse

Mit første helt eget design.  Men – som mange andre nok ville gøre, strikkede jeg ikke bare spontant og prøvede mig frem – nej – Sinus-relationerne blev brugt til udregning af cirklerne Smiley

Rund blusetæt

 

Et sjovt lille appendix er, at den anden forfatter af “Bliv ven med din strikkemaskine” er Solveig Als, som er mor til Roald Als, der er tegner på Politiken.  Ham gik jeg i klasse med i gymnasiet, så se bare her:

1290943090

En karikatur af mig, tegnet af Roald på et stykke kladdepapir Smiley

Glat hår ?  Ja det har jeg faktisk fra naturens hånd.  Krøllerne køber jeg ude i byen Smiley

Ingen kommentarer: