Besøgstæller

fredag, august 01, 2008

Dejlig uge - torsdag

Sikke dog en dejlig uge det har været. Sidste torsdag havde vi en dejlig dag på Frilandsmuseet sammen med min brors to børn og deres familier. Vi havde ikke været der siden Finns død, så det var et dejligt gensyn. Finn var en super rundviser på Frilandsmuseet og vi havde en tur derud stort set hver eneste sommer. Finn og jeg supplerede hinanden godt og kunne lære hinanden meget. Han havde styr på alt med træ. Til gengæld kunne jeg fortælle ham en masse om det tekstile :-)
Ifølge Finn var der 3 ting, man skulle se derude:
Det Bornholmske lokum, hvor Rikke og Anna står foran. Den Bornholmske går er en meget rig gård og havde et lokum - endda til 3 personer.
Den er fra en tid, hvor man ellers klarede den slags ved møddingen :-)
Så er der ko-kløpinden:
Den står ved den meget smukke går fra Ejdersvold - i øvrigt min yndling derude:
Den er så fantastisk smuk med det meget høje tag. I marsklandet byggede man sådan, så man havde et loft at flygte op på ved stormfloder. Kokløpinde havde man ved disse gårde, fordi der i marsklandet ikke er nogle træer, som køerne kan klø sig på.
Og så er der det murede hundehus ved Herregården:
Det var skønt at se Herregården helt færdig. Sidst vi var der, var den endnu ikke indrettet.
Dagen sluttede hjemme hos Jens og Rikke til en gang aftensmad. Dejlig dag sammen med "mine unger".

Ingen kommentarer: